جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / مناسک حج / اعمال عمره تمتع
    پنجم: تقصير

     مسئله470‌‏: محرم باید پس از اتمام سعی، تقصیر نماید. یعنی مقداری از موی سر یا صورت یا ناخن خود را کوتاه کند. 

    مسئله471‌‏:در تقصیر بهتر‌ است‌ كه‌ هم‌ مقداری از ناخن‌ گرفته شود و هم مقداری‌ از موي‌ سر يا صورت‌ كوتاه‌ شود.

    مسئله472:کندن مو برای تقصیر کفایت نمی‌کند، بلکه حرام است و اگر کسی به جای چیدن مو، آن را بکند، حکم کسی را دارد که تقصیر نکرده است.

    مسئله473:تقصير نيز از عبادات‌ است‌ و بايد با توجّه‌ و قصد تقرّب‌ به جا آورده‌ شود.

    مسئله474‏:‏‌ اگر کسی عمداً تقصير نكند، عمره‌اش باطل نمی‌شود و باید تقصير کند.

    مسئله475‏:‏‌ اگر کسی سهواً یا جهلاً تقصير نكند، عمره‌اش‌ صحيح‌ است‌ و هرجا كه‌ يادش‌ آمد بايد تقصير نمايد. پس اگر هنوز در مکّه حضور دارد یا امکان بازگشت متعارف دارد، باید خودش اعاده کند و گرنه باید نائب بگیرد.

    مسئله476:تقصیر باید پس از سعی انجام شود و اگر کسی عمداً زودتر از سعی تقصیر کند، عمرۀ او باطل مي‌شود و اگر غير عمد باشد، بايد بعد از سعي تقصير کند و عمرۀ او صحيح است.

    مسئله477: وجوب تقصیر پس از سعی فوری نیست و تأخیر آن تا زمانی که محرم برای سایر اعمال عمره و حج، وقت دارد، جایز است.

    مسئله478‏: تقصیر عمره مکان مشخّصی ندارد و در همۀ مکانها صحیح است و لازم نیست حتماً در محلّ سعی یا در مروه صورت پذیرد.

    مسئله479:اگر محرم بعد از تقصیر شک کند که صحیح انجام داده است یا نه، نباید به شک خود اعتنا کند.

    مسئله480‏: محرم می‌تواند قبل از تقصیر خودش، مو یا ناخن دیگری را به عنوان تقصیر کوتاه نماید و ضرری به احرام خود یا دیگری نمی‌زند.

    مسئله481‏: تقصیر کردن شیعه و سنّی برای همدیگر اشکال ندارد.

    مسئله482‌‏: بانوان باید هنگام تقصیر موی خود را از دید نامحرم بپوشانند، هر چند در صورت نمایان شدن مو، تقصیر آنان صحیح است.

    مسئله483‏: بعد از تقصیر، همۀ محرّماتی که به واسطۀ احرام بر محرم حرام شده بود، حلال می‌شود.

     

    احکام فاصلۀ زماني بين عمرۀ تمتّع و حجِّ تمتّع

    مسئله484‏: خروج حج‌گزار از مکّه، بعد از فراغت عمرۀ تمتّع و قبل از حج، اشکال ندارد. ولي بايد در برگشت محرم شود و عمرۀ مفرده به جا آورد. و در اين فاصلۀ زماني انجام عمرۀ مفرده به‌‌جا آورد. و در اين فاصلۀ زماني انجام عمرۀ‌ مفرده -‌ولو مکرراً- جايز است و ضرر به صحت عمرۀ تمتّع و حج نمي‌زند، بلکه ثواب عظيم دارد.

    مسئله485‏: اگر کسي در فاصلۀ بين عمرۀ تمتّع و حجّ، از مکّه خارج شود و بعد بدون احرام به مکّه برگردد و در مکّه براي حج احرام ببندد و به عرفات برود، حجّ و عمرۀ او صحيح است. ولي‌ به جهت ورود بدونِ احرام به‌ مکّه، گناه کرده ‌است.

    مسئله486‏: مسئولين اجرايي حج و کساني که شغل آن‌ها اقتضا مي‌کند که از مکّه خارج شوند، در صورت خروج، مي‌توانند بدون احرام به مکّه برگردند ولي اگر در برگشت، محرم به احرام عمرۀ مفرده شوند و عمره به جا آورند، ثواب عظيم دارد.

    مسئله487‏: رفتن به غار حراء يا غار ثور و مکان‌هاي ديگر نزديک مکّه، بعد از اتمام عمرۀ تمتّع و قبل از حج، اشکال ندارد و ضرر به صحت حج و عمره نمي‌زند.

    >مسئله488‏: اگر کسي بعد از فراغت از عمرۀ تمتّع مجبور به ترک حج شود، حجّ او تبديل به عمرۀ مفرده مي‌شود و بايد طواف نساء و نماز آن را به جا آورد.

    مسئله489‏: خروج از مکّه بعد از عمرۀ تمتّع و يا انجام عمرۀ مفرده در آن مقطع زماني، براي نايب اشکال ندارد و ضرر به نيابت او نمي‌زند.

    مسئله490‏: کوتاه کردن موي سر يا ماشين کردن سر، بعد از اتمام عمرۀ تمتّع و قبل از حج اشکال ندارد و اصلاح صورت، در آن فاصلۀ زماني حکم خاصّي ندارد و مانند ساير ايّام است.

     

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365